شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

خشکی واژن و درمان آن

خشکی واژن می‌تواند دلایل فیزیکی یا روانی داشته باشد

روانکاری واژن اغلب با سطح هورمون استروژن مرتبط است که در مراحل مختلف زندگی تغییر می کند.

داروها (از جمله کنترل بارداری هورمونی) ممکن است باعث خشکی واژنشوند

شما می توانید زندگی جنسی شاد و سالمی داشته باشید حتی اگر ترشحات طبیعی واژن شما کم باشد.

خشکی واژن شایع، اما قابل درمان است و در هر سنی ممکن است رخ دهد. علائم آن  ممکن است شامل احساس سوزش، ناراحتی یا خارش واژن، ترشحات غیر طبیعی واژن، یا درد در حین رابطه جنسی باشد.

دلایل مختلفی برای خشکی واژن وجود دارد، چه روانی و چه فیزیولوژیکی.

چه در طول فعالیت جنسی خشک‌تر از آنچه دوست دارید باشید، هستید و یا به دلیل خشکی واژن، ناراحتی عمومی‌تری را تجربه می‌کنید، ما در این مقاله برخی از دلایل و راه‌حل‌های احتمالی را مطرح می‌کنیم:

۱: خشکی واژن و سطح استروژن

هورمون استروژن به مرطوب نگه داشتن واژن و حفظ ضخامت پوشش واژن کمک میکند.

بدن شما استروژن کمتری تولید می کند:


در زمان یائسگی


بعد از بچه دار شدن، به خصوص در صورت شیردهی
داروهایی که با تنظیم هورمون های تولید مثلی تداخل دارند، مانند داروهایی که سرطان سینه یا برخی از آگونیست‌های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین را درمان می کنند.
برداشتن تخمدان ها، شیمی درمانی یا پرتودرمانی لگن
درمان خشکی واژن
اگر فکر می کنید خشکی شما می تواند ناشی از سطوح پایین استروژن باشد، چندین گزینه درمانی وجود دارد: مرطوب کننده‌ها یا روان کننده‌های واژن، کرم یا قرص استروژن موضعی واژینال، درمان سیستمیک استروژن (و پروژسترون)، یا گاهی اوقات تعدیل کننده های انتخابی گیرنده استروژن. به دکتر خود مراجعه کنید تا بدانید بهترین گزینه برای شما چیست.
روان کننده های ساخته شده با آب یا سیلیکون را می توان با کاندوم های لاتکس و دیافراگم استفاده کرد. محصولات مبتنی بر روغن، مانند روغن کودک، روغن معدنی یا روغن‌های گیاهی برای استفاده داخلی سالم نیستند و احتمالاً به کاندوم‌های لاتکس آسیب می‌رسانند و آن‌ها را در پیشگیری از بارداری یا بیماری‌های مقاربتی کاهش می‌دهند.

یک مطالعه منتشر شده در مجله Obstetrics and Gynecology نشان داد که زنانی که از ژل روغنی به عنوان روان کننده استفاده کرده بودند، بیش از دو برابر بیشتر از افرادی که از آنها استفاده نمی کردند، احتمال ابتلا به واژینوز باکتریایی داشتند. لوسیون های دست یا بدن نیز اصلا توصیه نمی شود، زیرا می توانند برای بافت های واژن تحریک  کننده باشند.

اگر ترجیح می‌دهید از چیزی طبیعی استفاده کنید، از استفاده از محصولات غذایی مانند روغن زیتون یا روغن نارگیل خودداری کنید زیرا این امر می تواند منجر به عفونت‌های قارچی یا واژینوز باکتریایی شود. در عوض، یک روان کننده بر پایه آب مانند روان کننده انیگما را امتحان کنید.



تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.